عایق حرارتی پشم سنگ

چهارشنبه 20 بهمن 1400
12:15
رامین نیرمی

انواع عایق‌های حرارتی کاربردی

عایق حرارتی، از مصالح مهم در ساختمان‌سازی است که مانع از انتقال حرارت از محیطی به محیط دیگر می‌شود. تنظیم درجه حرارت محیط، از عوامل مؤثر در تأمین شرایط لازم برای آسایش در ساختمان است. استفاده از عایق حرارتی، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، زیرا باعث تبادل حرارت به محیط اطراف می‌شود. این موضوع برای حفظ محیط‌زیست نیز حائز اهمیت است. در برخی از موارد، عایق‌کاری ممکن است در هزینه تمام‌شده برای ساخت و ساز تأثیرگذار باشد.

لازم است بدانید که این هزینه پرداختی بابت عایق‌کاری حرارتی ساختمان، بعدها در اثر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جبران خواهد شد و دیگر جایی برای نگرانی از قبوض سنگین پرداختی وجود ندارد. البته ناگفته نماند که عایق‌های حرارتی علاوه بر قابلیت عایق حرارتی بودنشان، در برابر آتش هم مقاوم هستند. این به این دلیل است که مواد تشکیل‌دهنده این نوع عایق، کندسوز هستند. از انواع رایج عایق‌های حرارتی، پشم‌شیشه است که در گذشته به کرات استفاده می‌شد، اما امروزه با پیشرفت فنّاوری، انواع دیگری از عایق‌های حرارتی تولید شده است که قابلیت بهتری دارند و مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند.


عایق حرارتی چیست؟

گرما از مکان گرم به مکان سرد حرکت می‌کند. در نتیجه برای جلوگیری از ورود گرما به محیط سرد، از عایق حرارتی استفاده می‌شود. در اثر عایق‌کاری، فضای داخلی ساختمان در تابستان، خنک و در زمستان، گرم نگه داشته می‌شود. به منظور داشتن انتخابی درست در خرید عایق حرارتی، ابتدا شما باید دمای محیط و شرایط آب و هوایی محل موردنظر را در نظر بگیرید. همچنین ضخامت عایق حرارتی، باید به‌اندازه‌ای باشد که تا حد امکان از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

یک عایق حرارتی مناسب باید دارای مقاومت فشاری و حرارتی بالا، مقاومت در برابر رطوبت و عدم رشد قارچ و یا کپک را داشته باشد. عایق حرارتی معمولاً در دیوارها و سقف‌ها، به ویژه دیوارهای بیرونی خانه که در آن گرما به دست می‌آید یا از دست می‌رود، یافت می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوا در فصول مختلف، متفاوت است، عایق‌کاری شما باید با اصول طراحی صحیح همراه شود. اگر محل زندگی شما همیشه گرم یا سرد است، عایق شما با در نظر گرفتن این موضوع در طراحی گنجانده می‌شود.

انواع عایق حرارتی

انواع مختلفی از عایق حرارتی وجود دارد که متناسب با ویژگی‌های خاص آن‌ها برای دیواره‌ها، سقف، کف و دیگر نقاط موردنیاز در ساختمان استفاده می‌شود. انواع عایق حرارتی عبارت‌اند از:

عایق پشم سنگ

پشم سنگ، یک نوع عایق معدنی با مقاومت حرارتی بسیار بالایی است. منشأ تشکیل پشم سنگ، از سنگ بازالت حاصل از فعالیت‌های آتشفشانی است. مقاومت حرارتی پشم سنگ به‌اندازه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان عایق در پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها برای عایق‌کاری لوله و مخازن عظیم استفاده کرد. مواد تشکیل‌دهنده پشم سنگ، قادر است تا دمای حدود 750 درجه سانتی گراد را تحمل کند. به همین دلیل است که پشم سنگ به عنوان عایق کندسوز شناخته می‌شود. پشم سنگ علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی نیز است و می‌توان آن را برای عایق‌کاری به خصوص در مکان‌های شلوغ، به کار برد. از ویژگی‌های دیگر این نوع عایق، جذب آب و رطوبت است و این باعث می‌شود تا امکان رشد قارچ و یا کپک در عایق پشم سنگ وجود نداشته باشد.

عایق پشم ‌شیشه

از شناخته ‌شده‌ترین عایق‌های حرارتی، پشم سنگ است. این نوع عایق حرارتی، در اثر ذوب شیشه به دست می‌آید که در نهایت، طی فرآیندهایی، به الیاف شیشه تبدیل می‌شود. پشم‌ شیشه از این جهت به عنوان عایق حرارتی در نظر گرفته می‌شود که الیاف آن قادر است تا هوا را حبس کند، در نتیجه از انتقال آن به بیرون، جلوگیری می‌کند. پشم ‌شیشه هم به عنوان عایق حرارتی و هم به عنوان صوتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. وزن کمی دارد و این مزیت مهمی محسوب می‌شود برای مکان‌هایی که سبک‌سازی، از اهمیت بالایی برخوردار است. عیبی که پشم شیشه دارد، علاوه بر ایجاد حساسیت پوستی، این است که در برابر رطوبت، مقاوم نیست، اما در مواردی که نیاز به استفاده از پشم شیشه در مکان‌های مرطوب باشد، از پشم شیشه روکش شده با آلومینیم استفاده می‌شود تا مقاومت بیشتری در برابر نم و رطوبت داشته باشد.

عایق الاستومری

عایق الاستومری که به عنوان عایق پتویی نیز شناخته می‌شود، از انواع محبوب عایق‌های حرارتی است. از آن جایی که این نوع عایق الاستومری از مواد غیر سمی تشکیل شده است، آن را به عنوان عایق دوستدار محیط‌زیست می‌شناسند. چون هیچ‌گونه آسیبی برای انسان و محیط‌زیست ندارد. از عایق‌های الاستومری معمولاً در لوله‌ها و کانال‌های انتقال هوا استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های عایق الاستومری:

  • نصب آسان
  • مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت
  • مقاوم در برابر آلودگی مانند گرد و خاک
  • مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش

قیمت بالای عایق الاستومری در مقایسه با دیگر عایق‌ها مانند عایق پشم سنگ و پشم شیشه، از معایب این عایق محسوب می‌شود. همچنین در برابر آلودگی صوتی چندان مقاوم نیست، بنابراین از این نظر، عملکرد خوبی ندارد و بهتر است از نوع مؤثر عایق صوتی استفاده کرد.

عایق ایزوهم

عایق ایزوهم، یک نوع عایق چند منظوره است که قابلیت‌های مختلفی از جمله مقاوم‌سازی ساختمان و استفاده بهینه از سوخت دارد. این نوع عایق، از پلی‌استر توخالی و با فناوری نانو ساخته می‌شود. عایق ایزوهم، جلوگیری از انتقال حرارت، صوت و رطوبت را به طور هم‌زمان فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که باید در انتخاب عایق به آن توجه کرد، سبک بودن آن است. عایق ایزوهم این قابلیت را دارد، در نتیجه برای کاربردهایی همچون ساختمان‌سازی، گزینه بسیار مناسبی است. دیگر مزایای عایق ایزوهم شامل: کندسوز بودن و غیرقابل اشتعال، عدم ایجاد حساسیت پوستی، مقاوم در برابر حشرات، عدم نیاز به نصب زیرسازی، مقاوم در برابر نور خورشید و غیره.

عایق پلی استایرن

عایق پلی استایرن، از عایق‌های حرارتی سبک پرمصرف است. این نوع عایق به دو شکل منبسط‌شده و اکسترود شده تولید می‌شود و در بازار موجود است. عایق پلی استایرن را می‌توان برای کاربرد دیوارها، کف و سقف ساختمان به کار برد. سطح این عایق، از یکنواختی بالایی برخوردار است، به راحتی می‌توان آن را برش داد و در فضاهای موردنظر نصب کرد. از عایق پلی استایرن می‌توان برای خارج ساختمان نیز استفاده کرد. این نوع پلی استایرن پایدار است، در نتیجه می‌توان در قالب‌گیری‌های متنوع هم از آن استفاده کرد. از مزایای دیگر عایق پلی استایرن می‌توان اشاره کرد به:

  • مقاوم در برابر رشد باکتری
  • مقاوم در برابر جذب آب و رطوبت
  • حمل و نقل آسان
  • مقرون به‌صرفه
  • غیر سمی
  • قابل بازیافت

عایق پرلیت

عایق پرلیت، نوع دیگری از عایق حرارتی است که به دلیل رسانایی ضعیف، سختی کم، غیرقابل احتراق بودن، در صنایع مختلف به کار می‌رود. پرلیت، ماده‌ای غیرقابل اشتعال است و می‌تواند در دمای بالا، خاصیت عایق بودن خود را حفظ کند. این نوع عایق، در برابر حمله موریانه و پوسیدگی مقاوم است؛ اما از معایب عایق پرلیت، مقاومت فشاری کم آن است. این نوع عایق، مانند اسفنج، دارای سوراخ‌هایی است که آب را به خود جذب می‌کند که این باعث کاهش مقاومت عایق در برابر رطوبت می‌شود. همچنین باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

عایق فوم پلی اورتان

فوم‌های پلی اورتان، یک نوع عایق عالی هستند. امروزه فوم‌های پلی یورتان از گازهای غیر کلرو فلوئوروکربنی (CFC) به عنوان عامل دمنده استفاده می‌کنند. این به کاهش اثرات مضر لایه اوزون کمک می‌کند. آن‌ها نسبتاً سبک هستند و وزن آن‌ها تقریباً دو پوند در هر فوت مکعب است. آن‌ها دارای R-value در حدود R-6.3 در هر اینچ ضخامت هستند. یکی دیگر از مزایای این نوع عایق مقاومت در برابر آتش است.

عایق سلولزی

عایق سلولزی یکی از سازگارترین انواع عایق‌های محیطی است. سلولز از کاغذ بازیافتی، مقوا و سایر مواد مشابه تولید می‌شود و به شکل شل ظاهر می‌شود. برخی از مطالعات کنونی روی سلولز نشان می‌دهد که ممکن است یک محصول عالی برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از آتش‌سوزی باشد. به دلیل فشردگی مواد، سلولز می‌تواند تقریباً هیچ اکسیژنی در درون خود نداشته باشد. بدون اکسیژن در داخل مواد، میزان آسیب به حداقل می‌رسد. سلولز یکی از مقاوم‌ترین اشکال عایق در برابر آتش است. با این حال، این ماده دارای معایب مهمی است، مانند حساسیت‌هایی که ممکن است برخی افراد به گرد و غبار کاغذ داشته باشند. با این حال، سلولز یک روش کم‌هزینه و مؤثر برای عایق‌کاری است.

سایر مواد عایق رایج

اگرچه موارد ذکر شده در بالا، معمولی‌ترین مواد عایق هستند، اما تنها موارد مورداستفاده نیستند. اخیراً موادی مانند آئروژل مقرون به صرفه و در دسترس شده‌اند. ناسا از آئروژل ها برای ساخت کاشی‌های مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد که قادر به تحمل گرما تا حدود 2000 درجه فارنهایت بدون انتقال حرارت یا کمی همراه با انتقال حرارت هستند. این عایق کمی گران‌تر از سایر مواد عایق است و بیشتر در کاربردهای خاص استفاده می‌شود. سایر مواد عایق که موردبحث قرار نگرفته‌اند، الیاف طبیعی مانند کنف، پنبه، پشم گوسفند و پوشال است. پلی ایزوسیانورات، در مقایسه با پلی اورتان، یک پلاستیک گرماسخت سلول بسته است.

این دارای ارزش R بالایی است، در نتیجه آن به عنوان یک عایق مناسب، در نظر گرفته می‌شود. برخی از مواد خطرناک برای سلامتی که قبلاً به عنوان عایق استفاده می‌شدند و اکنون ممنوع است، در دسترس نیستند یا به طور معمول استفاده نمی‌شوند، عبارت‌اند از پرلیت، ورمیکولیت و اوره فرمالدئید. این مواد حاوی فرمالدئید یا آزبست هستند که آن‌ها را برای همیشه از لیست مواد عایق که به طور منظم استفاده می‌شود، حذف کرده است. انواع مختلفی از عایق‌ها وجود دارد که هر کدام مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص خود را دارند. تنها با بررسی کامل هر نوع، می‌توانید کشف کنید که کدام یک برای نیازهای خاص شما مناسب‌تر است.

کاربرد عایق‌های حرارتی

عایق‌های حرارتی به طور گسترده در بسیاری از صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند و محصولات بسیار محبوبی هستند. برخی از کاربردهای اصلی عایق‌ها عبارت‌اند از:

  • ساختمان‌ها. حفظ دمای مطلوب در ساختمان‌ها (از طریق سرمایش و گرمایش)، مقدار زیادی از مصرف انرژی جهانی را کاهش می‌دهد، در نتیجه استفاده از عایق در این راه، نقش اساسی خواهد داشت.
  • سیستم‌های مکانیکی. سیستم‌های سرمایش و گرمایش فضا، گرما را در سراسر تأسیسات با استفاده از لوله‌ها یا کانال‌هایی که نیاز به عایق‌کاری دارند، توزیع می‌کنند. عایق‌های مکانیکی معمولاً در تأسیسات تجاری و صنعتی نصب می‌شوند.
  • تبرید. یخچال دارای پمپ حرارتی و محفظه عایق حرارتی است.
  • فضاپیما. پرتاب و ورود مجدد، فشارهای مکانیکی حیاتی بر فضاپیما وارد می‌کند.

کدام نوع از مواد عایق برای مصارف خانگی نسوزترین هستند؟

هنگام انتخاب مواد عایق مناسب، چندین ویژگی آن مواد و میزان مطابقت آن‌ها با نیازهای کاربردی شما بسیار مهم می‌شود. شما به طور طبیعی می‌خواهید از نوع عایق مطمئن شوید که به اندازه کافی مؤثر است تا بهره‌وری انرژی کلی تأسیسات شما را ارائه دهد، اما سایر ویژگی‌ها ممکن است به همان اندازه مهم نباشند و به آن توجه زیادی کنید. از آنجایی که تمام هدف عایق، پوشاندن خانه شما برای ایجاد یک بلوک در برابر انتقال حرارت است، انتخاب عایق ضد حریق نیز حیاتی است. نگاهی به برخی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای عایق ضد حریق در خانه‌ها، این نتایج را نشان می‌دهد:

  • فایبرگلاس: به طور طبیعی عایق فایبرگلاس در برابر آتش مقاوم است. اگرچه فایبرگلاس خود نمی‌سوزد، اما باید مراقب چوب‌هایی باشیم که با فویل و کاغذ پوشانده شده‌اند، زیرا این عناصر می‌توانند به سرعت بسوزند.

  • پشم سنگ: این نوع عایق، دارای دمای ذوب بالا و مواد عایق خوبی است. پشم معدنی برای کاربردهای حرارتی به دلیل خواص ضد حریق عالی آن مناسب است. چه پشم معدنی از محصولات جانبی فولاد و آهن بازیافت شده و یا چه از سنگ معدنی واقعی تشکیل شده باشد، عایق به طور طبیعی غیرقابل احتراق است.

  • پوشال‌های الیافی: پوشال‌های الیافی، یکی از پرطرفدارترین انواع عایق مورداستفاده در منازل هستند و از مواد معدنی مختلف به عنوان واحدی به نام آزبست تشکیل می‌شوند. خطرات احتمالی آزبست برای سلامتی کاملاً شناخته شده است. با این حال، در حال حاضر اقلام جایگزین بسیار کمی موجود است و بنابراین، آزبست همچنان یکی از مواد پرکاربرد نه تنها در تولید عایق و همچنین قطعات خودرو است. آزبست، یک ماده جامد با مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا است که جریان الکتریسیته را از خود عبور نمی‌دهد که خطر آتش‌سوزی عایق را نیز کاهش می‌دهد.

  • سلولز: در حالی که عایق سلولزی نسوز نیست، بازدارنده‌های شعله می‌توانند به مواد در مقاومت در برابر احتراق کمک کنند. با پردازش سلولز با این مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش، سلولز می‌تواند تا دمای 300 درجه را قبل از اینکه احتمالاً آتش بگیرد، تحمل کند. سلولز متشکل از مواد فوم حتی کمتر به راحتی قابل‌احتراق است، زیرا می‌تواند در برابر درجه حرارت تا 400 درجه مقاومت کند.

وقتی نوبت به تصمیم‌گیری در مورد عایق نسوز می‌رسد، چندین گزینه در دسترس شما خواهد بود.

با این حال، باید مطمئن باشید که هر کدام را که انتخاب می‌کنید بهترین تناسب کلی برای خانه شما

است و در این راه ممکن است به کارشناسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نیاز داشته باشید.


خرید پشم سنگ

خرید پشم سنگ با قیمت عالی از کارخانه پشم سنگ در اصفهان تولیدکننده انواع عایق های صوتی و حرارتی از قبیل پشم سنگ فنوفلت، فنوپانل، ایزوترم، ایزوبلانکت و ایزوپایپ

تهیه پشم سنگ از یک مرجع مطمئن و معتبر باعث اطمینان از کیفیت و کارایی آن می گردد. بنابراین، در صورتی

که بهترین عایق های صوتی و حرارتی پشم سنگ را می خواهید، بهتر است به دنبال بهترین فروشندگان باشید.

سایت نیرم یکی از بهترین و معتبرترین توزیع کنندگان انواع پشم سنگ با کیفیت است

برای خرید پشم سنگ با کیفیت و قیمت تخفیف دار به شماره تماس 09138699984 تماس بگیرید ارسال به سراسر ایران


[ بازدید : 22 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پشم سنگ است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]